Promišljen koncept

Njemačka je bila i ostala zemlja prethodnica u inovacijama. Inovacijama je pridonijelo i mjesto Schorndorf u pokrajini Schwabenland. A tu se nalaze stručnjaci tvrtke Concept-s, vodećeg ponuđača sustava za moderno dizajniranje trgovina i koncepte prezentacije optičarskih proizvoda.

Schorndorf. Godine 1834. u tome je mjestu ugledao svijet Gottlieb Daimler, izumitelj benzinskog motora. Kad već govorimo o pokrajini Schwabenland i ostatku svijeta: pored štedljivosti, stanovnicima te pokrajine predbacuje se da se svemu novom suprotstavljaju s nevjericom. Potpuno pogrešno. Ovo je područje baš ZA napredak i inovacije. I to ne samo zahvaljujući marki automobila Mercedes. Ta tradicija dotiče i optičarsku industriju. Diplomirani inženjer Lukas Schroll, šef tvrtke Concept-s, živi u Schorndorfu – pravi stanovnik Schwabenlanda. Štedljiv na riječima, no svoje odluke prije nego li ih izrazi dobro promišlja. Opširna objašnjenja nisu njegov stil – primjerice, vrlo pragmatično ustvrđuje: “Mi u Njemačkoj imamo vrlo lijepe trgovine optičarskim proizvodima te smo u usporedbi s ostalim zemljama vodeći u dizajniranju trgovina”. Takav je stav zaslužan i za uspjeh njegove tvrtke. Ovaj arhitekt unutrašnje arhitekture i dizajner započeo je karijeru 1991. godine na 300 kvadratnih metara. Danas samo izložbeni prostor mjeri preko 200 m2. Godine 2001. preselili su iz središta u okolicu te sagradili reprezentativno sjedište tvrtke, koje će uskoro biti proširenom dodatnom zgradom.
Ime tvrtke obilježeno je poduzetničkim kredom: koncipirati, što dolazi iz latinskog  „concipere“ – shvatiti, pojmiti. Lukas Schroll sa svojih 50 radnika čini upravo to: promišlja o zahtjevima dizajniranja optičarskih trgovina, o suvremenim konceptima trgovina te oblicima prezentacije. „Kao stručnjaci koji opremaju trgovine i planiraju ih, razmišljamo na koji bi način optičar mogao bolje prodati svoje proizvode te stoga dućan shvaćamo kao instrument marketinga“.
Ulazak u optičarsku branšu započeo je posebnom narudžbom jednog klijenta koji je želio držač naočala. Naočale su trebale biti izložene otvoreno, a ne u zatvorenoj vitrini. Prodano je na milijune primjeraka toga držača naočala te se još i danas nalazi u proizvodnom programu. Nepresušna potražnja za ovim uspješnim modelom izrodila je ideju za sustave prezentacije naočala u varijabilnom obliku modula koji su se u međuvremenu počeli prodavati izravno optičarima ili stručnjacima za opremanje trgovina. Portfolio proizvoda proširivao se korak po korak: od jednostavnih držača naočala pa sve do kompletnih prezentacijskih panela opremljenih najmodernijom LED svjetlosnom tehnologijom, prezenterima i displejima, stolnim displejima, zrcalima, namještajem. Čak i industrija u proizvodnji i opremanju posebnih modela POS marketinških displeja koristi stručna znanja ovoga stanovnika Schondorfa. Treću osovinu čini područje dizajna, planiranja i realizacije – novo osmišljavanje, opremanje ili djelomična modernizacija trgovina optičarskih proizvoda. Iako se danas prosječno samo svakih deset do dvanaest godina investira u renoviranje, direktor još uvijek vidi potencijal za rast svoje tvrtke.

Želja za individualizacijom
Budućnost pripada individualnim konceptima trgovina. „Naravno da bi svaki vlasnik trgovine želio imati svoj vlastiti mali dvorac. S našim je sustavom i to moguće. Važno je da se svaki optičar predstavlja drugačije, budući da je konkurencija vrlo velika. Tako se sunčane naočale ili naočale za čitanje danas već nude i u supermarketima, ljekarnama te na benzinskim crpkama. Optičar mora stvoriti atmosferu. Kupac u njegovu trgovinu treba ulaziti s dobrim osjećajem. Pri tome treba pripaziti da su sva područja opremljena tako da u zajedničkoj igri funkcioniraju zasebno, ali i kao cjelina. Naša matrica za planiranje trgovine u pet zona uzima u obzir takve različite zahtjeve.“
Ovisno o želji i raspoloživim sredstvima, postoje osnovni koncepti nazvani  Basic, Classic i Premium, čiji raspon sadrži opcije od uljepšanja dućana pri kojem se osobito vodilo računa o cijeni pa sve do realizacije High-End.Concept-Stores. Konačno, moguće je i usklađivanje modularnih sustava s postojećim korporativnim identitetom prilagodbom pojedinačnih elemenata, oblika, boja, integracije natpisa, slikovnih elemenata itd., rješenja po mjeri moguće je prilagoditi svakoj potrebi i za svakom novčaniku.

Kreativno promišljanje
O stalnom razvoju i optimizaciji proizvoda brine se tim industrijskih dizajnera, inženjera, arhitekata unutrašnje arhitekture te marketinških stručnjaka. „Velika prednost sistemskog namještaja jest da nudi alternative. To pojednostavljuje inovativni dizajn i tehnička rješenja. Svake godine tržištu ponudimo jednu do dvije nove inačice ili poboljšanja starijih sustava“, pojašnjava Lukas Schroll. Standardizacija modula prije svega jamči kvalitetu. „Prije negoli neki proizvod uopće krene u serijsku proizvodnju, mora se dokazati njegova funkcionalnost“, dodaje voditeljica marketinga Kirsten Lind.
Kreativni dizajn trgovina zbir je opreme za prostor, njezina razmještaja, namještaja, osvjetljenja te koncepcije boja. Bez kreativnosti u opremanju trgovina i kreativnosti u razvoju proizvoda ne mogu nastati inovacije. Prema riječima voditeljice marketinga: „Osim toga treba voditi računa o promjenama u modi naočala. Sunčane naočale, primjerice, postale su veće te prezentacija pojedinih modela zahtijeva odgovarajuću veličinu prostora na kojima se izlažu. Ili naočale za korekciju vida, kod njih je pak fokus na dizajnu okvira. Stoga smo koncipirali ukoso nagnut držač naočala, tako da kupac i okvir i naočale može pogledati i iz profila. Perspektiva poznata iz reklama.“
Kako u modernom dizajniranju trgovina tako i u prezentaciji proizvoda, riječ je o promišljenom oblikovanju. Ne o upadljivosti. Ne o pretjerivanjima i dekoraciji, kako često možemo zamijetiti upravo u izlozima. Za to su potrebni dosljedni koncepti, upravo ovakvi kakvi nastaju u Daimlerovu gradu.

Angela Mrositzki

Optic und vision 01-09