Istraživanja pokazuju kako gledanje prikaza erotike i nasilja rezultira zamagljivanjem vida. Prema novom istraživanju, kada ljudi gledaju nasilne ili erotske slike, ne uspijevaju obraditi ono što vide nakon toga…
Znanstvenici ovaj učinak nazivaju “skretanje pozornosti“
“Primijetili smo da ljudi ne mogu prepoznati vizualne prikaze koji su se pojavili jednu petinu sekunde nakon emocionalnih slika, dok iste takve prikaze mogu prepoznati s malim poteškoćama nakon gledanja neutralnih slika”, rekao je psiholog David Zald sa Vanderbilt sveučilišta.
Učinak je srodan skretanju pozornosti na autocesti, kažu Zald i njegove kolege. Vaš mozak vam možda predlaže da gledate cestu ispred vas, ali vas emocije natjeraju da gledate nesreću sa strane ceste.
Ispitanicima istraživanja je uručena hrpa fotografija među kojima su se nalazile fotografije s ugodnim krajolikom i arhitekturom. Rečeno im je da traže određenu sliku. Negativne slike su bile smještene bilo gdje od drugog do osmog mjesta prije ciljane fotografije.
Što je negativna slika bila bliže ciljnoj slici, to su češće ispitanici propustili uočiti cilj.
U idućem istraživanju, negativne slike su zamijenjene erotskim snimkama. Učinak je bio isti.
“To pokazuje da slike koje pobuđuju emocije utječu na pozornost na slične načine s obzirom da li se percipiraju pozitivno ili negativno”, rekao je kolega Steven Most sa Yale sveučilišta.
Istražitelji sumnjaju da se učinak ne može kontrolirati.
“Smatramo da postoji usko grlo za obradu informacija, i ako određena vrsta poticaja zadrži pažnju, može blokirati to usko grlo tako da naknadne informacije ne mogu proći”, rekao je Zald.
Za skretanje pozornosti na cesti, Zald upozorava:
“Ako se vozite cestom i ugledate nešto što je seksualno eksplicitno na reklamnom panou, veliki su izgledi da će to zadržati vašu pažnju i- djelić sekunde poslije – da ćete biti manje u stanju obratiti pozornost na ostale informacije u vašem okruženju “, kazao je Zald.
Početno istraživanje je detaljno opisano u kolovoz izdanju časopisa ‘Psychonomic Bulletin and Review’. Istraživanje provedeno nakon toga nije objavljeno.
Istraživanja proveli djelatnici LiveScience.com